JOIN MY CATS' FACEBOOK HERE

NUFFNANG!

LOOKING FOR PRODUCTS FOR CATS OR CATS FOR SALE / ADOPTION? CLICK HERE :

FEATURED IN REMAJA MAGAZINE : 1ST MAY 2010 ISSUE

FEATURED IN REMAJA MAGAZINE : 1ST MAY 2010 ISSUE

Sunday, July 18, 2010

[TIPS FOR CATS OWNERS] ----- PRODUCTS THAT I USE FOR DAILY CARE OF MY CATS.


CASTLE
If your cat has long hair, and thick, make sure you dry the coat well after showering them.
Or else you might end up with fungus building its colony! 

Salam & Hi everyone!
I know it's kinda late, but a mini update is hoped to benefit my beloved readers here.
I want to share with all my friends here about essential products that I apply on my cats daily.
Ada mcm2 produk di Petshop berhampiran anda, ada yang packaging menarik, pelbagai brand dan juga dari segi harga. Kalau ikutkan hati, memang nak try semua, tapi, belum tentu semuanya berkesan. So here are several products that I've been using for quite some time.

Check them out everyone!

Dari kiri : Ubat mata (gentamicin), Ilium Ear Cleaner, Orgaderm Spray, Tear Stain Remover, Nutripet Multi Vitamin.

White bottles are the Orgaderm spray, The Blue bottle is Stain Remover.

Okay mula-mula nak cerita tentang Orgaderm spray ni. Memang ramai yang tak tahu tentang produk ni, dan tak semua Petshop ada menjualnya. Apa fungsi Orgaderm ni?

Mengikut experience saya yang tak seberapa ni, Orgaderm spray ni elok untuk sembuhkan luka-luka kecil, mengurangkan gatal-gatal akibat hama pada kulit haiwan, boleh memperbaiki kulit haiwan peliharaan, mencegah fungus dan paling penting, mempercepatkan pertumbuhan bulu kucing yang diserang fungus sehingga botak.

MY CAT, JOHNNY WAS RECENTLY SHAVED FOR NEW FUR TO GROW. 
ORGADERM PROMOTES HEALTHY FUR AND PREVENTS FUNGUS.

Memang terbukti berkesan, saya sendiri telah menggunakan Orgaderm Spray ni on my cats. Mmg cepat pertumbuhan semula bulu pada bahagian yang gugur. Cara menggunakan senang je, Spray pada pangkal kulit yang dijangkiti dan gosok supaya meresap. Dalam 2 minggu dah boleh lihat kesannya. :)  (a happy customer indeed!)


GOLD MEDAL TEAR STAIN REMOVER

Okay the next product yang saya gunakan adalah Tear Stain Remover. Membela kucing semi-flat nosed atau Flat nosed sememangnya sedikit mencabar. Mata kucing jenis ini selalunya berair dan lama-lama akan meninggalkan kesan kekuningan atau brownish yang tak berapa nak cantik. Sekeliling bahagian mata kucing akan kelihatan comot dan tidak bersinar.

ALICIA
Stain Remover is essential, especially when your cat has a bright coat color.

Dengan Stain Remover ni, senang je nak cuci stain pada mata cats / dogs anda. Just basahkan kapas / tisu dengan sedikit stain remover, dan lapkan mata kucing menghala ke luar supaya kesan kotoran tertanggal dan mengembalikan warna asal bulu pada bahagian tersebut.

Untuk cats yang berwarna gelap, hanya sekali wipe, bahagian tersebut akan kembali bersih and bersinar. But for cats yang berwarna cerah seperti cream or white, gunakan beberapa kali (cthnya 3 hari berturut), dan kesannya akan jelas dilihat, No more brownish spot! 

I have tried it before, and I am still using it until today. Memang senang untuk digunakan dan menjimatkan masa serta tidak menyakitkan haiwan kesayangan anda. 


ILIUM Ear Drops Cleaner.
This will prevent Ear Mites from growing inside the cats' ears.

Above is Ilium Ear Cleaner. Kadang-kadang bila kita membersihkan telinga kucing, kita hanya mencuci cuping telinga sahaja. Bahagian yang lebih dalam hanya dibiarkan berkarat hehe. Sebabnya, sesetengah owners tidak berani untuk membersihkan bahagian dalam telinga, takut-takut akan mencederakan bahagian itu. Jadi, saya gunakan Ilium Ear Drops ni untuk 'mencairkan' wax di dalam telinga kucing saya.

How to apply?

Selalunya saya akan titikkan beberapa drops Ilium ke bahagian dalam telinga kucing, dan saya gosokkan cupingnya dari luar supaya kucing-kucing saya tidak mengeluarkan cecair ini semula.
Selalunya saya buat pada waktu malam, dan pada esok nya saya akan bersihkan telinga kucing dengan kapas.
Mudah, sebab semua wax akan keluar sendiri ke bahagian cuping. Tinggal lap sahaja. :)


MALASEB SHAMPOO
GOOD FOR ANIMALS WITH DERMATITIS (MASALAH KULIT)

Petting cats at home, I encountered with so many valuable experiences. One of them is when my cats were affected with fungus and ringworms. This will cause the shedding of fur, and at the same time will irritate the skin. Bulu kucing menjadi gugur apabila kucing mula menggaru-garu. Mula-mula fikir, ape laaa masalah kucing-kucing ni.

Ada banyak faktor, pemakanan, cuaca, hormon dan lebih-lebih lagi. kalau ada ramai cats di rumah. Memang senang berjangkit kalau salah satu dah dijangkiti hama / fungus / ringworm ni. Tanda-tandanya adalah keguguran bulu yang berlebihan, menggaru sehingga kulit menjadi luka dan berkeruping. 

I went to the vet, and was suggested to shower my cats with this medicated shampoo "MALASEB". Nama syampu ni memang sangatlah tak glamor, botol nya juga kurang menarik, siap tulis "POISON" lagi. But don't underestimate the power of this medicated shampoo. It is able to kill even the smallest germs beneath the skin and promotes new cell's growth. 

MY CATS' BATHING DAY! 
My Cats are all regularly showered to maintain cleanliness and for better health.
And they just love to play 

How to apply? 
Wet your cat, put small amount of Malaseb (boleh cairkan dengan air) dan lumurkan keseluruh badan kucing. Biarkan 10 - 20 minit supaya shampoo dapat meresap. Kemudian bilas dengan bersih. Sekiranya keadaan kucing terlalu teruk (kurap 50% keatas), mandikan 2 kali seminggu. Insya Allah berkesan. :)

Well, just another experience of mine that I wanna share :)

UBAT MATA (GENTAMICIN)

Okay sebenarnya ada banyak ubat mata yang boleh digunakan ke atas haiwan. Ubat mata manusia pun boleh digunakan pada haiwan. Cuma kat sini, saje nak share ttg Ubat Mata yang saya gunakan. 

Saya gunakan Colircusi Gentadexa (Gentamicin) sebab dalam ubat mata ni, ada terdapat antibiotik yang boleh membunuh kuman. Tidak semua Ubat Mata mengandungi antibiotik, therefore I think, this eye drops is the most suitable for my cats.

Another brand is NeoDeca, but I dont have the picture right now. Maybe I will upload it later.


TROY NUTRIPET MULTIVITAMIN

Ramai yang bertanya tentang Vitamin apa yang saya berikan to my cats. So far, vitamin ni je la yang saya bagi, Troy Nutripet. Bau dia sedap, mcm bau coklat. Terdapat di kebanyak Petshop berhampiran anda. Sekiranya anda konsisten memberikan Vitamin ini pada kucing anda, anda dapat melihat peningkatan berat badan pada your cats. Seriously it works on my cats! try it out :)

Setiap hari I will feed my cats with this, supaya selera makan diorang bertambah dan sihat tubuh badan. Bulu pun kurang gugur dan my cats are always active. Usually, saya akan guna Syringe 3 cc (3ml) untuk suapkan vitamin ni pada my cats. Caranya, pump out 3ml of Troy Nutripet, and masukkan dalam mulut kucing.. They will love the taste :) 

Berkesan sebagai pengganti Scott's Emulsion dan sebagai owners, anda pasti excited nak bagi cats anda Vitamin ni. Your cats will be excited to have their daily Vitamin. It's finger lickin' good!

UNTUK KURUSKAN KUCING OBESE.

Kucing anda terlalu gendut sehingga sukar berjalan?

Gunakan Shapeworks from Herbalife. 
Ada Macam2 perisa!
heheheheh just kidding!

Produk yang last sekali ni langsung tak ade kena-mengena...cuma joke di malam hari ye kawan2!


For more effective products that I found suitable for the well-being of my cats, I will update here later. And if you have any products that you wanna share with me, I will be glad :)

JENNIFER
To reduce hair shedding, comb your cats regularly to remove the old hair so that the new hair will be able to grow. 
It works! :)

So I hope, information yang I shared with all of you ni, dapat memberi guide tentang produk2 yang boleh digunakan pada kucing-kucing kesayangan anda. Bukan bermaksud produk-produk di atas bagus dan terbukti berkesan, cuma produk-produk tersebut telah saya gunakan sejak dari awal membela kucing-kucing saya. 


To all my readers, sekiranya ada apa-apa persoalan, I will be happy to answer.
Just leave comments at my blog here or you can also privately e-mail me at:

PASSIONPERSIANS@YAHOO.COM

Till the next post, take care everyone!

Love, 

Sabrina.

20 comments:

en. AMD said...

TQ 4 ur tips ya Sabrina... Nice...

Brina Sabrina said...

en. AMD :

You're welcome! :)

I am happy to share with everyone :)

sWeEt 'N LoVeLy said...

hai sabrina...jalan2 blog u, tengok u macam banyak tau pasal penjagaan kucing...saya ada bela kucing beberapa ekor tp still x boleh cater hal bulu gugur..sama ada persian or tocen yang biasa...cane eh?leh tolong?

Brina Sabrina said...

To Sweet 'N Lovely:

hi sweet n lovely, saya takde la terer atau pro but just experience je.. learned from experience :)

Ada banyak sebab kenapa bulu kucing gugur.

1) Ada druffs (kulit mati mcm kelemumur)

2) kutu? try cek..

3) memberi makanan harian yang mengandungi kadar garam yang tinggi (sesetengah produk haiwan mengandungi garam yg tggi)

4) Fungus / ringworm: Try tgk kat pangkal bulu kucing, kalau terdapat rashes, itu tanda-tanda fungus. Untuk sng, boleh ke vet dan minta ubat/inject antifungal dose pada cats.

5) Jenis Syampu : Tak semua sesuai..Ada yang terlalu kuat sehingga bulu gugur, mcm manusia juga.Kalau kucing anda mengalami masalah kulit, mandikan dengan syampu MALASEB. 2-3 Kali penggunaan dah boleh nampak kesan.

Cuaca yang terlalu panas pun boleh effect pada kucing. Selalunya, kucing akan meluruhkan bulu dengan banyak 1-2 kali setahun untuk pertumbuhan bulu baru.


Kalau semua langkah precautions above dah diambil, last sekali, sikat bulu kucing anda dengan sikat khas kucing.. ini boleh mengurangkan bulu berterabur dalam rumah. Dan juga merangsang pertumbuhan bulu yang sihat dan sekata pada kucing... :)

-sabrina-

meowwmania said...

tima kasih berkongsi tips

sy pon guna ubat mata(GENTAMICIN) tu, mmg berkesan kalau si comel kena sakit mata atau kegatalan kat dlm telinga :)

Brina Sabrina said...

meowwmania :

Sama2... :)

same la i've been using Gentamicin for quite long because it is effective...

mata kucing yang bengkak atau berair pun cepat je baik..

Aredhel Helya said...

Hehehe...comelnye bila semuanya basah lepas mandi...hehehee

ItaJeff said...

tq for sharing the tips..
agree wt u, nutrivet vitamin tu mmg bgus for cats..:)

Brina Sabrina said...

To Ease Basri:

hehe comel apenye semua buat muka protes tu...

Brina Sabrina said...

To ItaJeff:

You're welcome...
:)

bylindakitchen said...

cik sabby
sharing is caring.
thanks for tips :)

Brina Sabrina said...

Misz Pinkie Winkie :

You're welcome misz pinkie...

:) say hi to your lovely angels.

putribongsu said...

thanks for sharing all the tips :)
its a good one!
lps ni bleh la kucing sy gendut cam achel...hehehe

Anonymous said...

[color=#ffffff]Interesting post! thank you for sharing this information. sabrina-passionforpersians.blogspot.com really got under my
[/color] [url=http://nuscin-online.info]skin,[/url] [color=#ffffff]bookmarked... Keep up the good site...[/color]

DearCats said...

a very good info indeed!.. love this.. this is wut i'm lookin' for actually..

sharfielaz said...

salam sabrina...
thanks 4 the tips...
sejak sy melawat blog awak...hati saya xterkawal utk bela cats again...baru je beli friday lepas...white persian...baru 2 bulan...ni tgh kumpul keperluan my cat...her name is chikaro n her glamer name is chica...hehehehee

sharfielaz said...

salam sabrina...
thanks 4 the tips...
sejak sy melawat blog awak...hati saya xterkawal utk bela cats again...baru je beli friday lepas...white persian...baru 2 bulan...ni tgh kumpul keperluan my cat...her name is chikaro n her glamer name is chica...hehehehee

Anonymous said...

It is in point of fact a nice and useful piece of
information. I'm satisfied that you simply shared this useful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

Look at my blog :: additional reading

Unknown said...

salam nak tny mana ye awk beli gentadexa eye drop tu . tq

Unknown said...

Bulu kucing saya banyak gugur boleh syorkan saya ubat yg sesuai,

BLOG'S ADS


Popular Posts

SCRATCH SCRATCH!

Related Posts with Thumbnails

MEZZO FORTE